سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علائم و راههای درمان سرطان کبد

سرطان کبد تومور بدخیمی بوده که سالانه تعداد بسیاری از مردم را به کام مرگ می کشاند.سرطان کبد در مردان شایعتر بوده و سیروز کبدی یکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری می باشد. سرطان کبد، سرطانی است که در سلول های کبد شروع می شود. کبد عضوی به اندازه توپ فوتبال است که در قسمت فوقانی راست شکم, زیر دیافراگم و بالای شکم قرار دارد و همانطور که دربخش سلامت نمناک خواهید خواند انواع مختلفی از سرطان می تواند در کبد شکل بگیرد که کارسینوم هپاتوسلولار شایع ترین نوع سرطان کبد است که از نوع اصلی سلول های کبدی است.

انواع دیگر سرطان کبد, مانند کلانژیوکارسینوم داخل قدامی, و هپاتوبلاستوما کمتر رایج هستند. تمام سرطان هایی که کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، سرطان کبد محسوب نمیشوند.

سرطانی که در ناحیه دیگری از بدن شروع می شود مانند کولون, ریه یا پستان - و سپس به کبد پخش می شود سرطان متاستاتیک نام دارد، نه سرطان کبد.

سرطان کبد چیست؟ 

علائم سرطان کبد:

بیشتر افراد در مراحل اولیه سرطان کبد علایم و نشانه هایی ندارند. در صورت بروز، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

_از دست دادن وزن بدون دلیل و تلاش

_از دست دادن اشتها

_درد بالای شکم

_تهوع و استفراغ

_ضعف عمومی و خستگی

_ورم شکم

_رنگ زرد پوست و سفیدی چشم (یرقان)

_ورم غیر عادی

دل درد 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه هایی دارد که نگرانش هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. 

علائم نادر سرطان کبد:

برخی از سرطان های کبدی، هورمون هایی ترشح می کنند که می توانند موجب بروز علائم دیگری شوند. مانند قند خون پایین (هیپوگلیسمی) که می تواند منجر به مرگ و غش شود, به ویژه در افرادی که مدتی غذا نخورده اند.

قند پایین خون 

انواع مختلف سرطان کبد اولیه چیست؟

انواع مختلف سرطان کبد از سلول های مختلفی سرچشمه می گیرند، که کبد را می سازند. سرطان اولیه کبدی می تواند به عنوان یک غده منفرد در کبد شروع شود و یا می تواند در بسیاری از قسمت های کبد آغاز شود و افرادی که آسیب کبدی شدیدی دارند, احتمال ابتلا به سرطان متعددی دارند.

انواع اصلی سرطان کبد، عبارتند از:

_کارسینوم هپاتوسلولار:

کارسینوم هپاتوسلولار سرطان کبدی است که یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان میباشد و حدود 75% سرطان های کبدی را شامل می شود. این شرایط در هپاتوسیت ها ایجاد می شود که سلول های کبدی در آنجا غالب هستند. می تواند از کبد به بخش های دیگر بدن مانند پانکراس, روده ها و معده پخش شود.