سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه درباره ضد آفتاب باید بدانید. (+ فیلم آموزشی)

سال هاست که محققین اشعه فرا بنفش UV خورشید را دلیل اصلی ایجاد پیری پوست، چروک، سرطان پوست و لک های پوستی می دانند. از بین تمام توصیه های مراقبتی برای پوست مهمترین آن ها مراقبت از پوست در برابر نور خورشید است. همه افراد چه زن و چه مرد باید درنظر داشته باشند که که اگر مراقبت از آفتاب از برنامه مراقبت روزانه ی پوست حذف شود و یا به صورت صحیح مورد استفاده قرار نگیرد، پول خود را برای خرید دیگر محصولات مراقبت از پوست دور ریخته اند. در واقع ضد آفتاب اصلی ترین جزء مراقبت از پوست است که هیچ جایگزینی ندارد. توجه داشته باشید که ممکن است ضد آفتاب نتواند به طور کامل مانع از تاثیر مخرب اشعه فرابنفش نور خورشید شود؛ بنابراین در کنار استفاده از آن، استفاده از کلاه و لباس می تواند به طور چشم گیری به کاهش اثرات مخرب اشعه خورشید کمک کند.

عناوین مقاله

امواج فرابنفش A و B

SPF چیست؟ (اس پی اف)

استفاده صحیح از ضد آفتاب چگونه است؟

فیلم نحوه استفاده صحیح از ضد آفتاب

به چه میزان از یک ضد آفتاب استفاده کنیم؟

انواع فیلترهای استفاده شده در ضد آفتاب ها چیست؟ انواع ضد آفتاب‌ها کدامند؟

آیا فیلترهای فیزیکال هم می‌توانند به سلول‌های مجاور خود آسیب بزنند؟

فیلترهای شیمیایی و ضد آفتاب‌های شیمیایی

الف) فیلترهای B

ب) فیلترهای A

آنتی اکسیدان‌ها و نقش آنها در ضد آفتاب‌ها

عوارض ضد آفتاب‌ها چیست؟

فیلم آموزش انتخاب ضد آفتاب برای پوست های حساس!

ضد آفتاب‌ها و جوش

ضد آفتاب‌ها و مهار کامل اشعه فرابنفش خورشید

ویتامین د و ضد آفتاب

ضد آفتاب‌ها به چه اشکالی فرموله می‌شوند؟

چگونه یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

امواج فرابنفش A و B

در یک روز تابستانی نرمال، UVA حدود 96 درصد از امواج UV را به خود اختصاص می دهد. در حالی که UVB  حدود 4 درصد از این امواج را شامل می شود. در مقایسه به کل امواج نوری که از خورشید به زمین می رسد اشعه فرابنفش خورشید 9?5 درصد را به خود اختصاص می دهد. اگر چه UVB تاثیرات مخرب خود را به سطح بیرونی پوست وارد می کند و عامل اصلی آفتاب سوختگی است، UVA به علت طول موج بالاتر می تواند لایه های درونی پوست را تخریب کند. اولین ضد آفتاب هایی که در دنیا ساخته شده اند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UVB بودند، در حالی که درصد محافظت آن ها در برابر اشعه UVA پایین بود.

نکته جالب در مقایسه این دو اشعه این است که UVB توسط شیشه جذب می شود و مقدار آن به ساعت روز بستگی دارد. بیشترین میزان این اشعه که به زمین می رسد بین ساعت های 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد. ولی UVA می تواند از شیشه عبور کند و میزان آن ارتباط زیادی به ساعت روز ندارد (در شکل مقابل می تواند میزان و الگوی تابش این دو اشعه را در طول روز مشاهده کنید). باید بدانید که حتی ابری یا صاف بودن آسمان هم تاثیری روی اشعه  UVA ندارد.

اشعه UVA تاثیر خیلی زیادی در مهار سلول های ایمنی پوست دارد و می تواند نقش بالایی در بروز ملانوما (اصلی ترین نوع سرطان پوست) داشته باشد. اشعه فرابنفش نوع A به علت طول موج بالاتری که دارد، توانایی نفوذ به بخش های داخلی تر پوست را دارد.

SPF چیست؟ (اس پی اف)

SPF در واقع توانایی به تاخیر انداختن اریتما (قرمزی پوست) است که این قرمزی اغلب توسط اشعه UVB ایجاد می شود. SPF به صورت ریاضی مقاومت پوست در برابر نور خورشید در زمانی که از ضد آفتاب استفاده می شود نسبت به زمانی که اصلا از آن استفاده نمی شود را با یک عدد نشان می دهد. برای مثال اگر ضد آفتاب با SPF 10 استفاده می کنید، پوست شما می تواند 10 برابر زمانی که از ضد آفتاب استفاده نمی کنید (و آسیب می بینید) در برابر نور خورشید بماند و قرمز نشود.

یکی از مهمترین سوالاتی که در خصوص مصرف صحیح ضد آفتاب مطرح می شود این است که چه مقدار از آن باید استفاده شود تا مقدار SPF ذکر شده تاثیر گذار باشد؟ ( و یا به عبارتی SPF واقعی بر روی پوست بنشیند)

 استفاده صحیح از ضد آفتاب چگونه است؟

نکات بسیار پر اهمیت و بعضاً ظریفی باید رعایت گردد تا یک ضد آفتاب حداکثر محافظت دربرابر اشعه فرابنفش خورشید را برای پوست انسان ایجاد کند. الگو هایی غلط بسیار شایعی در استفاده از ضد آفتاب در دنیا وجود دارد. محققین در مطالعات زیادی به این نتیجه رسیدند که اغلب مردم، با وجود آگاهی از عوارض اشعه فرابنفش خورشید بر روی پوست و هم چنین آگاهی از نیاز به استفاده از ضد آفتاب برای مقابله با اشعه فرابنفش خورشید و علیرغم استفاده باز هم نمی توانند محافظت کاملی از پوست خود داشته باشند. به این دلیل که الگوی غلطی را برای استفاده از محصولات خود انتخاب می کنند. برای مثال در یک مطالعه نشان داده شده است که مادران در استفاده از ضد آفتاب برای فرزندان خردسال خود دقت و اهمیت بیشتری به نسبت با خودشان به خرج می دهند. و یا در مطالعه ای دیگر نشان داده شده است که حتی کسانی که به صورت روتین ضد آفتاب مصرف می کنند، زمان بین استعمال و در معرض نور خورشید قرار گرفتن کمتر از 30 دقیقه است. بنابراین ضد آفتاب نمی تواند به خوبی جذب پوست شده و به طور کامل از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. در این مطالعه 98 درصد از 352 خانواده ای (این خانواده ها از اهمیت مصرف ضد آفتاب اطلاعات کافی داشتند) که مورد بررسی قرار گرفتند زمان مناسب برای جذب پوستی را رعایت نکردند.

در صورتی که ضد آفتاب مینرال یا فیزیکال باشد بلافاصله پس از استفاده می توان در معرض نور خورشید قرار گرفت. این محصولات چون نیاز به جذب پوستی ندارند نیاز به رعایت کردن فاصله زمانی خاصی هم ندارد. البته در باره نوع مینرال این نکته را هم در نظر بگیرید که اگرچه این محصولات بلافاصله پس از مالیده شدن به پوست اثر گذارند، ماسیدگی و ظاهر نامناسب آن ها معمولا پس از یک دوره زمانی نیم ساعته کم و قابل تحمل می شود؛ پس وقتی می گوییم ضد آفتاب های فیزیکال را نیم ساعت قبل از مواجهه با نور خورشید استفاده کنید بیشتر به خاطر بهبود وضعیت ظاهری خودتان است. در مقابل محصولات شیمیایی هستند (فیلترهای شیمیایی در آن ها استفاده شده است)، برای اثرگذاری آن ها باید زمانی حدود 30 دقیقه از مالیدن آن ها بر روی پوست بگذرد تا به خوبی جذب پوست شوند و بتوانند اشعه های فرابنفش را جذب کنند. بنابراین این 30 دقیقه بسیار حیاتی بوده و عدم رعایت آن می تواند زحمت شما را به باد دهد. به یاد داشته باشید که اکثر ضد آفتاب های موجود در بازار کشور شیمیایی هستند.

فیلم آموزش نحوه صحیح استفاده از ضد آفتاب

با مشاهده ویدئوی زیر با نحوه صحیح استفاده از ضد آفتاب آشنا خواهید شد.

به چه میزان از یک ضد آفتاب استفاده کنیم؟

در اغلب موارد مردم کمتر از حد نیاز از ضد آفتاب استفاده می کنند. به صورت میانگین مساحت پوست صورت 600  سانتی متر مربع می باشد. 1.2 گرم از پنکیک (به صورت پودر غیر فشرده) نیاز است تا بتواند 600 سانتی متر مربع مساحت پوست صورت را به طور کامل پوشش دهد. مطالعات نشان می دهد که به طور میانگین خانم ها 0.085 گرم از یک پنکک (به صورت پودر فشرده) برای یک بار مصرف استفاده می کنند. یعنی اگر 14 برابر بیشتر از میزان معمول از پنکک خود استفاده کنند، پنکک حاوی ضد آفتاب آن ها می تواند به اندازه SPF واقعی که بر روی بسته بندی آن اشاره شده است عملکرد داشته باشد. اگر به صورت لوسیون باشد حدود 0.8 گرم برای صورت نیاز است تا مساحت سطح آن را به طور کامل پوشش دهد. در صورتی که مطالعات نشان می دهد مردم به طور میانگین کمتر از 0.5 گرم از لوسیون ها (یک بار استفاده بر روی صورت) استفاده می کنند.