سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرمزی جای واکسن نوزاد؛ بعد از واکسیناسیون منتظر چه عوارضی باشیم؟

قرمزی جای واکسن نوزاد

قرمزی و ورم بعد از واکسن نوزاد که اغلب با درد نیز همراه است، از روز واکسیناسیون تا دو یا سه روز بعد ادامه دارد. این موضوع در کنار سایر عوارض، طبیعی است و معمولا با مصرف قطره‌های استامینوفن یا کمپرس سرد درمان می‌شود. معمولا بعد از تزریق واکسن ب. ث. ژ این ورم در زیر بغل نوزاد اتفاق می‌افتد که بدون خطر است و بعد از دو تا سه روز رفع می‌شود. البته باید توجه داشت که در صورت عفونت و چرکی شدن این ورم، باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

سایر عوارض واکسیناسیون نوزاد

واکسن‌ها در واقع بخشی از همان بیماری هستند که می‌خواهیم بدن در مقابلشان محافظت شود، اما خود موجب بیماری نمی‌شوند. آن‌ها به بدن فرزند شما می‌گویند تا پروتئین‌های خونی به نام آنتی‌بادی را برای مقابله احتمالی با این بیماری‌ها بسازد. به عنوان مثال، پس از تزریق واکسن سیاه‌سرفه، اگر کودک با بیماری واقعی روبرو شود، بدن آن را تشخیص داده و برای حمله به آن مجهز است.

واکنش‌های خفیف پس از واکسن، نشان می‌دهند که کار به درستی انجام شده‌ است. این علائم نشانه این هستند که بدن کودک شما در حال ساخت آنتی‌بادی‌های جدید است. به طور معمول این واکنش‌ها طی چندروز به خودی خود از بین می‌روند. عمده‌ترین علائمی که بعد از واکسیناسیون ممکن است مشاهده کنید عبارتند از:

حساسیت و قرمزی در محل تزریق

تورم جزئی در محل تزریق

بی‌قراری نوزاد

تب درجه پائین

مشکل در به خواب رفتن

تب بعد از واکسیناسیون

گاهی اوقات واکسن پنوموکوک (واکسن سینه پهلو)، سیاه‌سرفه و کزاز می‌توانند واکنش‌های دیگری نیز ایجاد کنند، مانند:

تورم یک پا یا یک بازو به طور کامل

برخی عوارض کمتر متداول به شرح زیر است:

استفراغ

خواب‌آلودگی

از دست رفتن اشتها

این‌ها نیز از عوارض جانبی عادی هستند که بعد از چند روز، بدون نیاز به هیچ درمانی از بین خواهند رفت.